Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neodbývejme staré lidi pozdravem

Povídáme o rodině, o lidech z domu, ale stejně mezi slovy vnímám tu její samotu a bezmoc. Jaké to je, když už se o sebe nemůžete fyzicky postarat. Když jste proti své vůli ostatním jen na obtíž.

Dlouho jsme neměli v domě výtah. Až jsme si jej před pár lety v našem pětipatrovém domě konečně prosadili. To co byla tehdy ohromná úleva, je dnes samozřejmostí. Výtah se mi ale časem omrzel a tak někdy šlapu do pátého patra po svých. Stejně jako dnes. Ve třetím patře se ztěžka otevírají dveře a v nich naše stará souseda, kterou jsem málem nepoznala. Ta ale zestárla, říkám si. Zdravíme se. Docela spěchám, ale její široký úsměv na tváři mě nutí zpomalit ...

"Jak se máte?" ptám se a opětuji staré paní úsměv.

"To víte, tento rok mi bude devadesát! Ale jak se máte vy? Já jsem tak ráda, že vás vidím! Nepotkaly jsme se aspoň rok. To ten výtah!" a ukazuje rozhořčeně směrem k prosklené šachtě. 

Ačkoliv mi to přijde neuvěřitelné, že bychom se nepotkaly celý rok, bohužel má asi pravdu. Když jsme chodili po schodech, všichni jsme se v domě znali. Prohodilo se pár slov, viděli jsme se stárnout a viděli jsme děti růst, přáli jsme si pěkné svátky ... dokonce jsme se pár let nazpět scházeli v podvečer na Štědrý den na čtvrtém poschodí. Zapomnělo se na letní kouření na balkoně, občasné rušení nočního klidu nebo blokování sušárny ... Mladí popřáli starším, starší zatlačili slzu dojetí a děti nás tahaly za rukáv, ať už jdeme, že už přijde Ježíšek. My se pak s panákem slivovice na lačno zvesela pustili do slavnostní večeře. Ráda na to vzpomínám. To už je ale pryč. Dnes si navzájem místo potřesení rukou podržíme maximálně dveře od výtahu. Zkrátka výtah nás rozdělil.

Stojíme na chodbě a povídáme si. Paní je nervózní, omlouvá se, nechce mě zdržovat. A já se v tu chvíli stydím. Stydím se za naši uspěchanou generaci. Stydím se za to, že často nemáme ani pár minut, abychom se zastavili se starým člověkem. Pro nás bezvýznamných pár minut, na které v mžiku zapomeneme. Přitom pro osamělé lidi může být toto zastavení často jediným světlým okamžikem předlouhého dne.

Vykládáme o rodině, o lidech z domu, ale stejně mezi slovy vnímám tu její samotu a bezmoc. Jaké to je, když už se o sebe nemůžete fyzicky postarat. Když jste proti své vůli ostatním jen na obtíž. Když uleháte s tím, že si přejete se ráno neprobudit.

Zatímco paní se očividně zvedla nálada, úplně ožila a s úsměvem se loučí, já pokračuji dál po schodech a do očí se mi derou slzy. Vážně mě toto setkání dostalo. Stáří nemusí být smutné, ale osamocené dožívání je skličující. A tak zkusme chodit více po schodech. Je to zdravé pro srdce ... a nejen to naše.

Autor: Renata Prokešová | úterý 5.1.2016 20:33 | karma článku: 37,89 | přečteno: 2341x
  • Další články autora

Renata Prokešová

Dobrovolníkem v izraelské armádě (2.)

Moc mě potěšil zájem o další článek o dobrovolničení v izraelské armádě. Nejčastějšími dotazy bylo, jak jsem se k tomu vůbec dostala, proč zrovna tam a co je potřeba proto, aby vás vybrali.

22.7.2018 v 23:09 | Karma: 34,38 | Přečteno: 2314x | Diskuse| Společnost

Renata Prokešová

Dobrovolníkem v izraelské armádě (1.)

Sraz máme na nádraží a nikdo z nás zatím neví, kam vlastně pojede. Přicházím ke skupině asi padesáti lidí různého věku, kde nikoho neznám. Postarší dáma si v papírech odškrtne mé jméno a na triko mi lepí samolepku.

9.7.2018 v 21:54 | Karma: 34,66 | Přečteno: 1390x | Diskuse| Společnost

Renata Prokešová

Šitím za ekologii

Zvolna šlápnu na pedál šicího stroje. Nová mašinka se tiše rozjede. Pravidelné cvakání, steh je jeden jako druhý. Pomalu posouvám látku a koukám, jak se mi střih kabátu mění pod rukama ... A sakra ...

18.10.2017 v 22:36 | Karma: 13,11 | Přečteno: 327x | Diskuse| Ostatní

Renata Prokešová

Souboj s pokladním pásem

Stojím ve frontě na pokladnu. Nákup vyskládaný na páse ... je ho tak 2 metry. Čekám. Nudím se. Mrhám časem. Konečně pán přede mnou platí, odjíždí s vozíkem a teď to začíná. Teď je řada na mě. 3, 2, 1, start!

1.10.2017 v 22:04 | Karma: 28,92 | Přečteno: 1346x | Diskuse| Ostatní

Renata Prokešová

Francouzské hodování (8.)

Vybíráte si v zahraničí restaurace podle recenzí na internetu? Nebo jdete jen tak zkusmo tam, kde se vám to právě líbí? Obojí má něco do sebe, ale u té druhé varianty se můžete škaredě spálit.

21.7.2017 v 19:59 | Karma: 15,75 | Přečteno: 659x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 41
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 870x
Jsem Husákovo dítě. Sametová revoluce mě zastihla v roce, kdy jsem věkem dosáhla na občanský průkaz. Možná i proto si nikdy nepřestanu vážit svobody, demokracie a možnosti cestovat. Nejsem minimalistický cestovatel s batůžkem, ale necestuji ani pod taktovkou turistické kanceláře. Snažím se mít oči dokořán a duši otevřenou. Jsem životní optimista, ale vytáčí mě věci, drobnosti, které může každý z nás změnit, když začne u sebe ...