Šitím za ekologii

18. 10. 2017 22:36:57
Zvolna šlápnu na pedál šicího stroje. Nová mašinka se tiše rozjede. Pravidelné cvakání, steh je jeden jako druhý. Pomalu posouvám látku a koukám, jak se mi střih kabátu mění pod rukama ... A sakra ...

V létě jsem četla článek o odpadovém hospodářství a zarazilo mě, že pátým nejvíc znečišťujícím odvětvím je textilní průmysl. Vyhazujeme prý příliš mnoho oblečení. V tom článku se pořád dokola zmiňovali jen o škodlivé likvidaci textilu. To, že tomuto trendu můžeme předejít tím, že ten textil nebudeme tolik nakupovat, ani jednou nezaznělo. Z pochopitelných ekonomických důvodů ...

Přišla jsem před svoji přeplněnou skříň. Kolik z těch věcí vlastně nosím? Koukám na ty hromádky, kde vespod leží několik měsíců nenošené oblečení. Buď už není úplně moderní, nebo je mi třeba nepříjemný ten materiál ... Zdráhám se teď ale přemýšlet o tom, že to všechno vyhodím. V hlavě se mi rodí myšlenka ... Přestanu kupovat nové oblečení. Nějakou dobu to zkusím. Třeba rok. Když se do té skříně podívám, tak množství oblečení by stačilo nejmíň na rok hned několika lidem.

Jenže napadá mě další věc. Vím, že do těch dlouho nenošených věcí se nedonutím. Leda že ... leda že bych je nějak upravila. Stačilo by trochu změnit střih, tuhle něco zašít, přešít ... dřív jsem šila hodně. Moje babička byla švadlena a na její šlapací Ladě jsem stvořila nejeden módní kousek. Jenže pak přišla vlna "céáček" a "háemek" a oblečení bylo cenově dostupnější než šití z drahých látek a hlavně bylo hned. A tak jsem postupně s šítím přestala. Dnes mám svoje oblíbené obchody, kde nakupuji sice párkrát do roka, ale pak to většinou stojí za to. Babiččina Lada se mezitím poděla bůhví kam, takže teď nemám ani šicí stroj.

Když teda nebudu utrácet za nové oblečení, tak si koupím aspoň ten stroj. A tak se stalo. Mám doma nový krásný výkonný model Guzzanti. Mašinka s funkcemi, o kterých by se babiččce dřív ani nesnilo. Jako první přišel na řadu podzimní kabát. Trochu se rozšiřuje do áčka, tak ho potřebuji zúžit. Pářu, to mi jde. Šiju, a to mi jaksi nejde. Výsledkem je uzoučký kabát, který abych dopnula, musela bych se celá nějak scvrknout. Ono po těch letech si troufnout rovnou na kabát, je jako běžet maraton bez tréninku. Taky nestačí, že jsem kdysi běhávala. A tlačítko "ušít kabát" nemá ani Guzzanti.

Takže moje bilance k dnešnímu dni: 80 dní bez nákupu jakéhokoliv textilu. A mínus jeden kabát. Což o to, kabát oželím, stejně se z léta přehoupneme brzy do zimy. Ale co budu dělat, až mi dojdou ponožky a spodní prádlo? :D

A prosím ... nadpis berte s nadhledem :)

Autor: Renata Prokešová | středa 18.10.2017 22:36 | karma článku: 12.74 | přečteno: 326x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Ostatní

Helena Vlachová

Můj syn

Vždy jsem si přála mít tři syny. Jenže člověk míní a Osud mění. Nakonec zůstalo jen při jednom synovi.

19.3.2024 v 6:37 | Karma článku: 8.13 | Přečteno: 196 | Diskuse

Olga Medová

Útřivé

Nevstoupíš dvakrát do stejné... lavice. Lavice Dejvice, rýmovačka...Budova Fakulty architektury od Aleny Šrámkové. Plně obsazené řady. Přednášející za katedrou. Prezentace s fotografiemi.

18.3.2024 v 23:55 | Karma článku: 7.72 | Přečteno: 80 | Diskuse

Pavel Nitka

Jaký to je milý dědeček aneb Stářím moudrost nezískáš...

Vždyť určitě celý život pracoval, staral se o své blízké, jedl jen kvalitní potraviny a nikdy na veřejnosti nemluvil sprostě. Dokonce i mouchám vyrobil ve své dílně krmítko...

18.3.2024 v 19:20 | Karma článku: 9.72 | Přečteno: 354 | Diskuse

Ján Chomík

U kaderníka

Márne sa snažím spomenúť si, kedy som bol prvýkrát u kaderníka. Je to však pravdepodobne jedna z tých spomienok, ktorú moja pamäť už definitívne pochovala.

18.3.2024 v 18:37 | Karma článku: 6.55 | Přečteno: 99 | Diskuse

Josef Ulman

Ja ně prarassijskij...!

Včera jsem na jednom fóru dostal tip na video nechvalně proslulého Petra Hájka, ve kterém dělá rozhovor s Jindřichem Rajchlem.

18.3.2024 v 10:10 | Karma článku: 21.46 | Přečteno: 569 | Diskuse
Počet článků 41 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 870

Jsem Husákovo dítě. Sametová revoluce mě zastihla v roce, kdy jsem věkem dosáhla na občanský průkaz. Možná i proto si nikdy nepřestanu vážit svobody, demokracie a možnosti cestovat. Nejsem minimalistický cestovatel s batůžkem, ale necestuji ani pod taktovkou turistické kanceláře. Snažím se mít oči dokořán a duši otevřenou. Jsem životní optimista, ale vytáčí mě věci, drobnosti, které může každý z nás změnit, když začne u sebe ... 

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...