Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dobrovolníkem v izraelské armádě (2.)

Moc mě potěšil zájem o další článek o dobrovolničení v izraelské armádě. Nejčastějšími dotazy bylo, jak jsem se k tomu vůbec dostala, proč zrovna tam a co je potřeba proto, aby vás vybrali. 

Když jsem v roce 2013 letěla poprvé do Izraele, bylo to pracovně, pod záštitou velké firmy a přesto jsem měla stažené půlky. Ve Zprávách se Izrael objevoval jen málokdy a to ještě většinou když došlo k nějakému konfliktu v pásmu Gazy. Mé okolí mě strašilo, že letím do války. Ano, přiznám se, že po přistání a po nepříjemném (ale běžném) pohovoru, jsem byla i díky všudypřítomným vojákům ověšených samopaly dost vystrašená. Z letiště mě do Tel Avivu vezl taxikář v bílé Octavii a celou dobu mi vyprávěl, jaká děláme v Česku dobrá auta a že ten hotel kam jedu se mi bude určitě líbit a zkrátka moje strachy se jaksi rozplynuly a už se naštěstí nevrátily. 

Začala jsem se po návratu víc zajímat o židovství, četla jsem historickou literaturu, poslouchala dědovy příběhy z války a snažila se pochopit jejich současnou politickou situaci. Do země jsem se  pak vrátila ještě dvakrát na kratší dobu a pak v roce 2015 nabídla moje izraelská kolegyně mé rodině na dva měsíce k obývání svůj dům na sever od Tel Avivu. Zápisky z této doby jsem publikovala zde na blogu. Za tuto dobu jsem měla možnost poznat, jak moc jsou Izraelci přátelští, pohostinní, ochotni pomoct. Že jsou to lidé jako my, že jejich matky nemají radost z toho, že jejich děti musí na vojnu, že mají stejné strachy jako my. Jsou smíření s tím, že je většina světa nemá z nějakého důvodu v oblibě. V tomto vyrůstají a v případě potřeby vědí, jak se postarat o sebe, i svou zemi. Ten pobyt tam, mi celkově otevřel oči a pomohl mi udělat si názor na Izrael, oproštěný od toho, co nám předkládají média. A za to jsem vděčná.

K dobrovolničení jsem neměla nikdy daleko a letos jsem se rozhodla věnovat část své dovolené nějakému zajímavému projektu. Když mi pak manžel ukázal asi 10 různých programů, od ekologických přes sociální až po Sar-el, měli jsme oba hned jasno. Mým důvodem bylo vrátit té zemi a lidem alespoň částečně to, co dali oni mně. 

Následovala přihláška emailem, telefonát s všeobecnými dotazy, vyplnění dotazníku s citlivými dotazy (je ke stažení na jejich webových stránkách) a čekání, zda "projdeme". Nevím, co vše sehrálo roli, zda náš delší pobyt v zemi, názory politické nebo náboženské, ale za pár dní si s námi domluvila schůzku zástupkyně organizace Sar-el v ČR. Byl to příjemný rozhovor, po kterém jsme dostali písemné povolení a zbylo už jen si zarezervovat letenky. 

Navíc to byla příležitost vidět se opět s našimi izraelskými přáteli. Před nástupem na základnu tedy předcházelo pár setkání s místními, pro které je "vojna" stejně tak vděčným tématem, jako pro naše ročníky co zažili povinnou vojenskou službu. Na tomto místě bych chtěla uvést, že jsem nesloužila v cizí armádě. To by byla vlastizrada. Byla jsem dobrovolníkem, který v izraelské armádě vykonával jednoduché práce, na které místním vojákům během výcviku nezbývá čas. Já sama odmítám válku, nesnáším násilí, zbraně se nedotknu a nedostanete mě ani na paintball. Tím odpovídám těm, co se mě ptali, proč jsem raději nenastoupila do záloh České armády. 

O tom, co se na základně může a co ne a o tom, co mi tato zkušenost přinesla, se rozepíšu zase příště ... 

 

Autor: Renata Prokešová | neděle 22.7.2018 23:09 | karma článku: 34,38 | přečteno: 2314x
  • Další články autora

Renata Prokešová

Dobrovolníkem v izraelské armádě (1.)

Sraz máme na nádraží a nikdo z nás zatím neví, kam vlastně pojede. Přicházím ke skupině asi padesáti lidí různého věku, kde nikoho neznám. Postarší dáma si v papírech odškrtne mé jméno a na triko mi lepí samolepku.

9.7.2018 v 21:54 | Karma: 34,66 | Přečteno: 1390x | Diskuse| Společnost

Renata Prokešová

Šitím za ekologii

Zvolna šlápnu na pedál šicího stroje. Nová mašinka se tiše rozjede. Pravidelné cvakání, steh je jeden jako druhý. Pomalu posouvám látku a koukám, jak se mi střih kabátu mění pod rukama ... A sakra ...

18.10.2017 v 22:36 | Karma: 13,11 | Přečteno: 327x | Diskuse| Ostatní

Renata Prokešová

Souboj s pokladním pásem

Stojím ve frontě na pokladnu. Nákup vyskládaný na páse ... je ho tak 2 metry. Čekám. Nudím se. Mrhám časem. Konečně pán přede mnou platí, odjíždí s vozíkem a teď to začíná. Teď je řada na mě. 3, 2, 1, start!

1.10.2017 v 22:04 | Karma: 28,92 | Přečteno: 1346x | Diskuse| Ostatní

Renata Prokešová

Francouzské hodování (8.)

Vybíráte si v zahraničí restaurace podle recenzí na internetu? Nebo jdete jen tak zkusmo tam, kde se vám to právě líbí? Obojí má něco do sebe, ale u té druhé varianty se můžete škaredě spálit.

21.7.2017 v 19:59 | Karma: 15,75 | Přečteno: 659x | Diskuse| Cestování

Renata Prokešová

Neobyčejný maják (7.)

7 km od pobřeží, 67 m vysoký, 301 schodů. Jediný tzv. off shore maják (neboli maják mimo pobřeží), který je přístupný veřejnosti. Třešnička na dortu naší cesty po západní Francii.

15.7.2017 v 21:48 | Karma: 16,18 | Přečteno: 581x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

S vládou nemá smysl pokračovat v jednáních, a to ani za účasti prezidenta, řeklo ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  11:08

V atriu Poslanecké sněmovny proběhla tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluvili...

Přítelkyni doma přikryl textilem a zapálil. Muž dostal za vraždu sedmnáct let

25. dubna 2024  9:45,  aktualizováno  11:07

Na sedmnáct let do vězení poslal Krajský soud v Brně muže za upálení jeho družky v Rajhradě na...

AKTV už sedm let hájí zájmy televizí. Bojuje s piráty a za nové zákony

25. dubna 2024

Asociace komerčních televizí slaví letos na jaře již sedmé výročí od založení. Jejími prioritami...

„Není podstatné být vidět, ale mít výsledky.“ Politici reagují na konec ministryně

25. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  10:53

O demisi ministryně pro vědu, výzkum a inovace Heleny Langšádlové (TOP 09) byl premiér Petr Fiala...

  • Počet článků 41
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 870x
Jsem Husákovo dítě. Sametová revoluce mě zastihla v roce, kdy jsem věkem dosáhla na občanský průkaz. Možná i proto si nikdy nepřestanu vážit svobody, demokracie a možnosti cestovat. Nejsem minimalistický cestovatel s batůžkem, ale necestuji ani pod taktovkou turistické kanceláře. Snažím se mít oči dokořán a duši otevřenou. Jsem životní optimista, ale vytáčí mě věci, drobnosti, které může každý z nás změnit, když začne u sebe ...